Białko jest we wszystkich pokarmach roślinnych

Każdy pokarm roślinny jest substancją organiczną,a więc obok tłuszczów i węglowodanów, zawiera pewną, większą lub mniej sżą ilość białka. Źródłem białka skoncentrowanego są rośliny strączkowe, tzn. fasola, groch, soja, soczewica, a także orzechy i nasiona oleiste, ta­kie jak siemię lniane, słonecznikowe, sezamowe i pestki dyni. We wszy­stkich innych warzywach i owocach białka jest mniej, ale to nie znaczy, że za mało. Wśród ssaków żyjących na naszej planecie istota ludzka ma najmniejsze zapotrzebowanie na białko. Świadczy o tym m.in. naj­niższy procent białka w mleku karmiącej kobiety, bo tylko 1,6 %, pod­czas gdy np. mleko samicy szczura ma tego białka 8,7 %. Wszystkie białka roślinne i zwierzęce składają się z tych samych 22 aminokwasów, tylko w rozmaitych kombinacjach. Osiem spośród nich organizm ludzki musi otrzymywać z zewnątrz, w pokarmie. Jadając potrawy przyrządzo­ne z produktów zaliczanych do czterech grup pokarmowych, tzn. wa­rzyw, owoców, zbóż i nasion strączkowych, uzyskuje się pokarm pełno­wartościowy, a jednocześnie wolny od tych szkodliwych substancji, ja­kie zawarte są w mięsie i wędlinach.

Taką potrawą kompletną pod tym względem jest na przykład ka­pusta faszerowana ryżem z dodatkami. Oto przepis:

http://arek-ciekaweposty.pl/kapusta-faszerowana-ryzem-z-dodatkami-i-polewka-zacierkowa/(otworzy się w nowej zakładce)

Comments

comments