Czy śniadania są ważne?

Zdrowy tryb życia, to nie tylko wyeliminowanie z diety szkodliwych artykułów, to również praktykowanie pewnych prostych zasad zdrowia.

Jedna z takich zasad to jedzenie regularnie solidnego śnia­dania. Zasadę tę można uważać jako podstawową ponieważ rezultaty nieprzestrzegania jej, mogą prowadzić do skompli­kowanych problemów. Ważność tej zasady podkreślona została już w XIX wieku przez pionierkę zasad odżywiania Ellen White. W roku 1884 napisała ona: „Niech twoje śniadanie będzie przypominało najobfitszy posiłek dnia” (Counsels on Diets and Foods s. 173).

Współcześni naukowcy zajmujący się odżywianiem, całko­wicie popierają ten pogląd. Nie tylko ma to wielkie znaczenie dla dorosłych. Wpływa to również na dzieci w zadziwiający sposób. „Dziesięcioletnie badania przeprowadzone na uczelni Iowa Medical College wykazały, że dzieci w wieku szkolnym nie wykazuj ą zainteresowania, nie uważaj ą w klasie w późnych godzinach rannych, jeśli nie spożywały śniadania. Natomiast ich praca znacznie się poprawia gdy jedzą śniadanie. W dodatku dziecko, które pozbawione było rannego posiłku ma większe prawdopodobieństwo podatności na infekcje, zmęczenie w stosunku do dziecka, które zjadło śniadanie.” (Dane Brody’s „Nutrition Book s. 369).

Zdolność naszego organizmu do metabolizacji pokarmu jest największa w godzinach rannych. Dlatego ten sam posiłek zjedzony na kolację może być zjedzony na śniadanie z lepszym skutkiem, jeśli chodzi o dostarczenie wartości odżywczych i mniejszą porcję odłożonej tkanki tłuszczowej. Ma to swoje wielkie znaczenie w przypadku pragnienia pozbycia się nadwagi.

Powiemy, że czujemy się ociężali po zjedzeniu dużego śniadania. Jeśli takie odczucie występuje, to może być ono spowodowane dwoma czynnikami.

Po pierwsze duże śniadanie nie znaczy spożywanie dużej ilości tłustych produktów, produktów kalorycznych. Ilość tłuszczu, rodzaj pożywienia musi być przez nas kontrolowana, mimo, że jest to posiłek, podczas którego można zjeść dużo. Mój mąż zjada dużą miskę granoli z owocami na śniadanie każdego dnia. On nigdy nie czuje się ociężały po śniadaniu.

Po drugie. Jeśli zjadamy obfitą kolację, nasze organy tra­wienne są przepracowane, zmęczone. Oto dlaczego czujemy się zmęczeni. Definitywnie wtedy nie czujemy głodu. Łatwo zatem stwierdzić, że mówiąc o śniadaniu trzeba również powiedzieć parę słów o kolacji.

Kolacja, nie może być obfitym, ciężkim posiłkiem. „Kolacja spożywana we wczesnych godzinach, zatrzymuje trawienie wcześniejszego posiłku. Spożywana późno nie może być strawiona przed pójściem do łóżka. W ten sposób żołądek nie otrzymuje prawidłowego odpoczynku. Sen jest niespokojny, podrażnia się mózg i nerwy, odchodzi apetyt na śniadanie, cały organizm nie jest wypoczęty i nie jest gotowy do codzien­nych czynności.” (Counsels on Diet and Foods, s. 176).

Jedzenie dużej kolacji znaczy dostarczanie dużej ilości kalorii. Co Twój organizm może z nimi zrobić? Ze względu na to, że generalnie jesteśmy mniej aktywni wieczorem, a zdolność przemiany metabolicznej organizmu nie jest najwyższa, te kalorie zostają zamienione na tkankę tłuszczową. Praca ta dokonuje się wtedy, gdy Twoje organy powinny odpoczywać.

Rezultatem praktykowania takiego stylu odżywiania w przeciągu długiego okresu czasu jest osłabienie organów trawiennych oraz powstawanie problemu nadwagi. Wiemy ponadto, że otyłość jest groźną chorobą, która jest przyczyną innych chorób takich jak np.: cukrzyca, choroby serca, problemy emocjonalne i inne. Można temu zapobiec m.in. przez rezygnację z dużych kolacji i jedzenie dużych śniadań.

Kontrola wagi przez spożycie małych kolacji jest szczególnie istotna dla osób, które mają siedzący tryb życia. Jednakże praktykowanie tej reguły przyniesie korzyści wszystkim w postaci: lepszego oddechu, lepszego snu, lepszego zdrowia.

Małe kolacje mogą polegać na spożywaniu zup, surówek, świeżych owoców i innych lekko strawnych artykułów spożywczych. Na początek to może wydawać się dość trudne do zrealizowania. Przez pierwszy tydzień lub dwa, będziesz pragnął zjeść coś więcej ale im dłużej będziesz tę zasadę praktykował, tym lepiej będziesz się czuł i tym mniej będziesz chciał jeść na kolację.

Dodaj komentarz