Jak można zadbać o mikrobiotę jelitową?




Zwiększ spożycie błonnika

Jedz różnorodne owoce i warzywa, staraj się odżywiać zgodnie z porą roku

Wybieraj warzywa o dużej zawartości błonnika

Polub potrawy i napoje o wysokiej zawartości polifenoli

Unikaj podjadania między posiłkami (dłuższe przerwy pozwolą mikrobom odpocząć)

Spożywaj dużo produktów fermentowanych zawierających żywe drobnoustroje (np. jogurt, kefir, kiszonki)

Czasem wypij trochę alkoholu (w małych ilościach zwiększa różnorodność mikrobioty, ale w dużych jej szkodzi)

Unikaj sztucznych słodzików (aspartam, sukraloza. sacharyna)

Spędzaj więcej czasu na wsi (ludzie mieszkający na obszarach wiejskich mają lepsze drobnoustroje niż mieszczuchy)

Głaszcz zwierzęta (mikrobiota osób mieszkających z psami charakteryzuje się większym zróżnicowaniem)

Nie przyjmuj boz potrzeby antybiotyków ani innych leków (np. paracetamolu czy leków alkalizujących

Nie bądź obsesyjnie higieniczny

Spędzaj czas ze szczupłą osobą (według badań na myszach mikroby od osobnika szczupłego mogą przyczynić sie do zmniejszenia masy ciała u osobnika otytego; mikroby „otyłości” trudniej przenoszą się na osobniki szczupłe)

Unikaj suplementów diety i witamin (zamiast tego staraj się utrzymywać zróżnicowaną dietę zapewniającą wszystkie składniki odżywcze)

Jedz jak plemię Hadza – ci Tanzańczycy charakteryzują się jedną

z najbogatszych mikrobiot na świecie. Przeciętny członek plemienia spożywa w ciągu roku ok. 600 różnych gatunków roślin i zwierząt, podczas gdy dieta przeciętnego mieszkańca Zachodu obejmuje mniej niż 50 gatunków

Jeśli chcemy, by w jelitach rozwijały się pożyteczne bakterie, musimy uwzględnić w diecie produkty spożywcze bogate w błonnik, a zwłaszcza warzywa

Dodaj komentarz